مركز آموزش های غیرحضوری

اقدامات متناسب با شرایط کرونا

شناسه خبر : 95726

1399/06/26

تعداد بازدید : 171

 اقدامات متناسب با شرایط کرونا
مرکز آموزش‌های غیرحضوری، به دلیل ماهیت غیرحضوری‌اش در این برهه از آمادگی نسبی برخوردار بود و بحمد الله، نه تنها توانست وظایف خود را به نحو مطلوبی انجام دهد، بلکه در یاری رساندن به تحصیل طلاب حضوری نیز با تمام توان اقدام نمود.

 
اقدامات متناسب با شرایط کرونا

شیوع بیماری کرونا در سطح کشور، تأثیر قابل توجهی در تغییر رفتار فردی و اجتماعی افراد داشته است. محیط‌های آموزشی از جمله نهادهایی است که متناسب با این چالش، تمهیدات جدیدی را اتخاذ کردند. مرکز آموزش‌های غیرحضوری، به دلیل ماهیت غیرحضوری‌اش در این برهه از آمادگی نسبی برخوردار بود و بحمد الله، نه تنها توانست وظایف خود را به نحو مطلوبی انجام دهد، بلکه در یاری رساندن به تحصیل طلاب حضوری نیز با تمام توان اقدام نمود. از این بابت خدای منان را شاکریم و توفیق بر ادامه خدمت در این مسیر مقدس را از ساحت کریمانه‌اش خواستاریم.
در این گزارش، اجمالی از اقدامات طی ماه‌های اخیر بیان شده است:

الف) دفتر ریاست:

- هماهنگی و برگزاری جلسات متعدد توجیهی برخط با طلاب محترم، با حضور رئیس مرکز آموزش‌های غیرحضوری، و توجیه و پاسخگویی برخط ایشان به سؤالات طلاب، به‌ویژه با توجه به تغییرات ناشی از شرایط کرونا (98/11/30 ـ 99/2/2 ـ 99/2/29 ـ 99/3/10 ـ 99/3/22)؛
-  هماهنگی و تشکیل جلسات هفتگی شورای اداری مرکز آموزش‌های غیرحضوری در اتاق‌های جلسات ساختمان مرکز، به منظور رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی (این جلسات، پیش‌تر در دفتر ریاست برگزار می‌شد).

ب) خدمات آموزشی:

- حضور تمام وقت در ساعات اداری (و عدم استفاده از امکان مرخصی یا دورکاری)، جهت پاسخ‌گویی به تماس‌ها و پیام‌های طلاب و ارائه خدمات مناسب به آنها؛
-  ارائه مشاوره تحصیلی به حدود 1000 طلبه که امکان تحصیل در این شرایط را نداشتند. این گروه از طلاب با ثبت غیبت موجه جهت شرکت نکردن در امتحان میانی یا پایانی و یا ثبت مرخصی، راهنمایی شدند.
- انجام انتخاب واحدِ حدود 300 نفر از طلاب که دسترسی به اینترنت خانگی نداشتند و به منظور رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی یا تعطیل بودن کافی‌نت‌های سطح شهر، دسترسی به اینترنت برای آنها مقدور نبود.
- انتخاب مراکز آزمون برای حدود 500 طلبه که دسترسی به اینترنت نداشتند و مراجعه به کافی‌نت برای آنها مقدور نبود.
-  مراجعه به پرتال کوثر نت طلبه و ثبت درخواست‌هایی همچون تمدید سنوات و یا اشتغال به تحصیل حدود 30 نفر از طلابی که دسترسی به اینترنت خانگی نداشته و مراجعه به کافی‌نت برای آنها مقدور نبود.

ج) تولید محتوا و فناوری:

با شیوع بیماری منحوس کرونا آموزش حضوری در حوزه های علمیه خواهران کشور به حالت تعطیل درآمد. در این شرایط با درخواست مدارس حضوری، مبنی بر دریافت محتوای آموزشی موجود در مرکز آموزش‌های غیرحضوری برای تأمین نیازهای تحصیلی طلاب خود، معاونت تولید و فناوری مرکز آموزشهای غیرحضوری به شرح ذیل اقدام به آماده سازی و ارائه محتوای لازم به مدارس نمود:
-  آماده سازی و بارگذاری تعداد بیش از 2400 جلسه محتوای آموزشی برای بیش از 150 واحد درسی سطح دو (پایه‌های 3 تا 5) و ایجاد دسترسی در سامانه آموزش مجازی به مدیران مدارس حضوری کل کشور جهت استفاده طلاب ایشان؛
-  آماده سازی و بارگذاری تعداد بیش از 1600 جلسه محتوای آموزشی برای بیش از 100 واحد درسی رشته فقه و اصول و ایجاد دسترسی در سامانه آموزش مجازی به مدیران مدارس حضوری کل کشور جهت استفاده طلاب ایشان؛
- آماده سازی و بارگذاری تعداد بیش از 1500 جلسه محتوای آموزشی برای بیش از 95 واحد درسی رشته تفسیر و علوم قرآنی و ایجاد دسترسی در سامانه آموزش مجازی به مدیران مدارس حضوری کل کشور جهت استفاده طلاب ایشان؛
- آماده سازی و بارگذاری تعداد بیش از 1200 جلسه محتوای آموزشی برای بیش از 75 واحد درسی رشته تاریخ اسلام و ایجاد دسترسی در سامانه آموزش مجازی به مدیران مدارس حضوری کل کشور جهت استفاده طلاب ایشان.
- یادآور می‌شود محتوای عمومی ارائه شده برای دروس سطح سه، در همه رشته‌های تحصیلی که دروس آنها مشترک بود نیز به کار گرفته شد.
- در اجرای این فرایند تلاش شد تا سریع‌ترین راهکار ممکن جهت دستیابی به اطلاعات دروس مرکز غیرحضوری اجرا شود. لذا در تعامل با 310 مدرسه، یک سرشماره اعلام شد و با ارسال پیامک توسط مدیر مدرسه، جهت درخواست دروس گرایش آن مقطع، پس از احراز هویت توسط مرکز غیرحضوری، دسترسی لازم برای ایشان پیامک می‌گردید و حداکثر زمان دسترسی مدرسه به اطلاعات دروس درخواستی 24 ساعت بود. با این فرایند در حداقل زمان ممکن و کمترین بار کاری برای مدارس، دسترسی به محتوای دروس به راحتی برای آنها ایجاد گردید.

سایر اقدامات:

- برگزاری برون خط امتحانات عملی طلاب سطح دو در دروس روش تدریس قرآن و روش سخنرانی 2 به صورت ایجاد گروه آموزشی در کوثرنت و دریافت فیلم تدریس و سخنرانی و ارزیابی و درج نمره در کارنامه (همه‌ساله این روند از طریق معرفی به مدارس کشور و به صورت حضوری انجام می گرفت)؛
- برگزاری کلاس‌های برخط (27 عنوان درسی) مرکز غیرحضوری توسط استاد، در محل کار یا منزل ایشان از طریق ایجاد بستر اینترنت مناسب و مدیریت امور فنی و اجرایی کلا‌س‌ها (همه‌ساله این روند صرفا از طریق حضور استاد در ساختمان مرکز صورت می گرفت).

د) امور کلاسداری و امتحانات:

- تهیه و تدوین جدول زمان بندی امتحانات پایان ترم توسط واحد امتحانات. (پیش از این، برنامه امتحانی توسط واحد خدمات آموزشی انجام می‌شد؛ اما به‌دلیل شرایط خاص برگزاری امتحانات برخط پایان ترم، توسط واحد امتحانات تدوین گردید)؛
- برگزاری کلیه امتحانات پایان نیمسال، به صورت کتبی برخط و غیرحضوری؛
- برگزاری آزمون‌های شفاهی به صورت کتبی برخط و غیرحضوری؛
- طراحی سوالات کتبی شفاهی، مطابق با ضوابط ارزیابی آزمون شفاهی (هر آزمون شامل 5 نوع سوال بوده است)؛
-  پشتیبانی مستمر طلاب شرکت کننده در آزمون‌های برخط (قبل از برگزاری، حین برگزاری و  پس از برگزاری آزمون)‌ اعم از پاسخگویی تلفنی و انجمن؛
- تعامل با اساتید طراح و کارشناس، به صورت مجازی، و در صورت مراجعه ضروری اساتید به مرکز، با تأکید بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی؛
- عدم حضور اساتید کلاس‌های رفع اشکال در ساختمان مرکز (قبلا اساتید جهت تشکیل کلاس‌ها در ساختمان مرکز حاضر می‌شدند).

ه) امور پژوهشی:

در شش ماه اخیر، تغییر و تحولی بزرگ در نظام های آموزشی و پژوهشی موسسات و مراکز علمی رخ نموده است. فعالیت‌های آموزشی ـ پژوهشی برخی مراکز تعطیل و برخی دیگر کلاس‌های درس، نشست‌ها و همایش‌های علمی و کارگاهی خود را در فضای مجازی ادامه دادند. از آنجا که در شرایط عادی غیرکرونایی نیز عمده فعالیت‌های مرکز آموزش غیر حضوری به شیوه غیر حضوری ارائه می‌شد لذا در مواجهه با ایام کرونا،  بسترهای پژوهشی  و آموزشی لازم موجود بود و نه تنها خللی در روند خدمت رسانی به کاربران این مجموعه وارد نشد بلکه به علت فرصت تعطیلی ایجاد شده برای طلاب شاغل و هم‌چنین تعطیلی مدیریت‌های استانی، مدارس و مراکز پستی، حجم فعالیت‌ها افزایش چشمگیری داشته است. با این مقدمه، مهم‌ترین اقدامات پژوهشی متناسب با شرایط کرونا به شرح ذیل بوده است:
- کارگاه‌های پژوهشی برخط (25 عنوان درسی) کما فی السابق به شیوه غیر حضوری برگزار گردید. با این تفاوت که قبل از ایام کرونا حضور اساتید در مرکز آموزش‌های غیر حضوری جهت برگزاری کارگاه برخط ضروری بود، ولی در این ایام اساتید در محل کار خود و یا منزل، کلاس‌ها را اداره می‌نمودند.
-  جلسات کارگروه علمی متوقف نشد و حدود 96 جلسه در این ایام به صورت حضوری با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار شد. رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و تغییر فضای جلسه از سالن 15 متری به سالن جلسات مرکز مدیریت در طبقات همکف، پیگیری و تلاشی مضاعف را به دنبال داشته است. رعایت اصول و نکات بهداشتی اعلام شده از سوی ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا در پذیرایی جلسات رعایت شده و پذیرایی از میوه به شیر و کیک بسته بندی تغییر یافته است. تعداد اندکی از این جلسات، از طریق شبکه‌های مجازی برگزار شده است.
- درخواست دفاع طلاب بررسی شد و با تدابیر لازم 71 جلسه دفاعیه به شیوه ویدئو کنفرانس در 43 شهر از استان‌های مختلف برگزار گردید. لازم به ذکر است که  موانع بسیاری نظیر تعطیلی مدیریت‌های استانی، مدارس، محدودیت تردد بین شهری، شیفت بندی حضور همکاران در مدارس و ...  در برگزاری این جلسات وجود داشته است که نیازمند برنامه‌ریزی و تلاشی مضاعف در حصول نتایج مطلوب بوده است.
لازم به ذکر است که در ایام قبل از کرونا این تعداد جلسات دفاعیه به شیوه غیر حضوری با 23 استان هماهنگ می‌گردید؛ ولکن به جهت موانع ذکر شده و همچنین درخواست اساتید و طلاب به حضور در نزدیک‌ترین مدرسه استان جهت محدودیت تردد بین شهری در برخی از استان‌ها، با 50 مدرسه در سطح استان‌ها تماس و 43 مدرسه جهت همکاری در جلسات ویدئو کنفرانس هماهنگ گردید، و اساتید و طلبه در نزدیک‌ترین محل حضور یافتند.
- تعطیلی مراکز پستی و ممنوعیت ارسال مرسوله از استانی به استان دیگر، موجب قطع زنجیره فرآیند دفاع می‌شد؛ چراکه امکان ارسال یک نسخه از پایان نامه پرینت شده به مرکز آموزش‌های غیر جضوری جهت تحویل به داور میسر نبود. در این شرایط، معاونت پژوهش مرکز آموزش های غیر حضوری با وکالت از ناحیه طلاب، فایل را از سامانه دریافت نموده و پس از پرینت، برای اساتید داور ارسال کرده است.
- ارتباط طلاب با این مجموعه قطع نگردید و طلاب غیر حضوری کما فی السابق مشاوره‌های خود را از طریق تماس تلفنی و ارسال پست از طریق کوثر نت پیگیر بوده‌اند ، لذا در ایام کرونا ارتباط تلفنی و متنی با مرکز غیر حضوری به صورت مستمر برای اساتید و طلاب برقرار بوده و 2430 تحقیق و 3200 تکلیف در سامانه اموزش مجازی از طرف طلاب بارگذاری و توسط 21 استاد از طریق سامانه ارزیابی شده است. لذا در روند پژوهشی طلاب خللی وارد نگردید. تنها امری که خارج از برنامه و تقویم پژوهشی این معاونت در ایام کرونایی اتفاق افتاد مساعدت و موافقت با طلابی بود که مجبور به ارسال تکالیف و .. از طریق کافی‌نت‌ها بودند که به دلیل ممنوعیت تردد و تعطیلی کافی‌نت‌ها موفق به ارسال در موعد مقرر نشدند.
- تعطیلی سازمان‌ها، مدرسه‌ها و مدیریت‌های استانی در این ایام فرصتی مغتنم برای طلاب غیر حضوری شاغل در این سازمان‌ها بوده و با سرعت بیشتری امور پایان نامه و درسی خود را از همکاران غیر حضوری پیگیری می‌کردند. بدین سبب، نه تنها حجم کاری کم نشد بلکه فرصت ایجاد شده برای طلاب غیر حضوری شاغل، توفیق خدمت رسانی مضاعف را برای معاونت پژوهش مرکز آموزش‌های غیر حضوری به دنبال داشته است.

و) امور فرهنگی:

- ارسال پیامک برای کلیه طلاب غیر حضوری و استعلام از وضعیت ابتلای آنها و خانواده (پدر، مادر، همسر و فرزند) به بیماری کرونا؛ دریافت پاسخ، بررسی و جمع بندی نتایج؛ پیگیری و احوال پرسی تعدادی از مبتلایان؛
- شناسایی 218 نفر از مبلغین فعال فضای مجازی به منظور فعال سازی آنها در تبلیغ فضای مجازی به دلیل عدم امکان برگزاری جلسات تبلیغی حضوری در ماه مبارک رمضان؛
- راه اندازی گروه «صهبای رمضان» در پیام‌رسان ایتا، جهت پشتیبانی محتوا و روش تبلیغی، هدفمند سازی و راهبری تبلیغ مجازی ویژه ماه مبارک، با عضویت 220 نفر از مبلغین فعال؛
- راه اندازی گروه «مشکات هدایت» در پیام‌رسان ایتا، با حضور 215 نفر از مبلغین فعال فضای مجازی، پس از ماه مبارک رمضان؛
- آموزش راهکارهای تبلیغ غیرحضوری متناظر با شرایط کرونا به ویژه در ماه مبارک رمضان و محرم، از طریق فضاهای مجازی در اختیار؛
- تهیه و بارگذاری سه بسته پاسخ به شبهات کرونایی ( هر بسته حدود 70 پرسش) و انتشار در فضاهای تبلیغی مجازی از قبیل وبلاگ و سایت فرهنگی، گروه‌های فرهنگی در کوثر نت و پیام‌رسان‌های داخلی؛
- تهیه و بارگذاری حدود 50 بسته فرهنگی با موضوعات  و مطالب مرتبط با کرونا از قبیل:

     * احکام و استفتائات متناظر با کرونا
    * نظرات و توصیه های رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی) و مراجع عظام تقلید (دامت برکاتهم) پیرامون همدلی و مواسات مومنانه، ضرورت رعایت دستور العمل‌های بهداشتی
    * لزوم رعایت شیوه نامه ابلاغی از طرف ستاد مقابله با کرونا جهت برگزاری جلسات مذهبی بویژه در ماه مبارک رمضان و محرم
    * مقالات تحلیلی مقایسه‌ای درباره نوع برخورد مردم و مسئولین با این بیماری و شیوه‌های مواجهه با آن در ایران و سایر کشورها
    * مقالات تحلیلی پیرامون شرایط ایجاد شده در ایام کرونا
    * معرفی چهره‌ها و اسوه‌های تأثیرگذار در مبارزه با کرونا
    * معرفی و تجلیل از شهدای مدافع سلامت و ... .

-  ایجاد امکان فنی جهت برگزاری جلسات توجیهی فنی، با موضوع آموزش مبلغین به منظور برگزاری جلسات قرائت قرآن، سخنرانی، پرسش و پاسخ و احکام به صورت بر خط در ماه مبارک رمضان،
- ایجاد امکان فنی با هدف برگزاری جلسه توجیهی به منظور حضور طلاب در جلسات هم اندیشی برخط (3 جلسه)
- برگزاری سلسله جلسات هم اندیشی مجازی (5 جلسه) برخط با موضوعات:

     *ارائه راهکارهای عملی جلب رضایت و خشنودی امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
     *ارائه راهکارهای حفظ و تقویت آثار و برکات ماه مبارک رمضان
     *روش ها و راهبردهای تبلیغ در سیره امام صادق (سلام الله علیه)
     *ضرورت و روش‌های جذاب سازی مفاهیم دینی از دیدگاه امام رضا (علیه السلام)
     *راهکارهای فرهنگ سازی معارف غدیر در فضای مجازی توسط طلاب

- طراحی لوح جهت استفاده در پرده کروماکی و ایجاد افتر افکت (After Effects)  جهت پخش زنده (live) سخنرانی با دکور فرضی (3 مناسبت)؛
-  پشتیبانی فنی از برخی اساتید کلاس زبان اسپانیایی و آموزش ایشان جهت برگزاری کلاس‌های برخط از منزل؛
-  هماهنگی و اتخاذ تدابیر لازم جهت ادامه برگزاری جلسات اخلاق همکاران، به صورت حضوری، همراه با رعایت دستور العمل‌های بهداشتی؛
- برگزاری جشن مجازی در روز عید سعید غدیر خم.