مركز آموزش های غیرحضوری

گزارش جلسه توجیهی ریاست محترم مرکز آموزشهای غیرحضوری (1399/02/29)

شناسه خبر : 91723

1399/03/01

تعداد بازدید : 244

گزارش جلسه توجیهی ریاست محترم مرکز آموزشهای غیرحضوری (1399/02/29)

 

 گزارش جلسه توجیهی رئیس محترم مرکز آموزش‌های غیرحضوری (1399/02/29):
 
جلسه توجيهی طلاب، روز دو شنبه مورخ 1399/02/29 با حضور رئیس محترم مركز آموزش‌های  غيرحضوری، حجت الاسلام و المسلمين قندی به‌صورت برخط برگزار شد.

جلسه با قرائت قرآن و صلوات و دعاي فرج آغاز گرديد.

متن صحبت‌هاي رياست محترم به شرح زير مي‌باشد:

با سلام و عرض تسليت به مناسبت شهادت امام الموحدين اميرالمومنين (عليه السلام) خدمت حضرت ولي عصر (عجل الله تعالي فرجه الشريف) و شما طلاب گرامي و آرزوي قبولي طاعات و عبادات و توفيق استفاده از بقيه ماه مبارك رمضان.

اميدواريم خداي تعالي در اين گفتگو خيري را قرار دهد كه بتوانيم در سايه آن امر تحصيلمان را، كه تحصيل علوم قرآن و اهل بيت و دين خدا هست، به‌خوبي انجام دهيم و با موفقيت دوره‌ها را پشت سر بگذاريم .

همانطور كه خدمت شما اطلاع رساني شده بخش قابل توجهي از اين گفتگو ناظر بر امتحانات پاياني و چگونگي اجراي اين برنامه است.

موضوع از اينجا نشأت مي‌گيرد كه فضاي كشورها تحت تاثير ويروسي قرار گرفته است. اين انسان پرمدعا با قدرت و علم و دانش و حس توانمندي از داشتن اين علم كامل و قوي، بيني‌اش به‌وسيله اين ويروس به خاك ماليده شده است. كشورهايي كه ادعا داشتند، در معرض بيشتري قرار گرفته‌اند و خداوند متعال به اين وسيله بيني اين مدعيان را به خاك ماليده است. اميدواريم اين مسئله مايه بيداري همگان قرار بگيرد و جاي مباهات دارد كه كشور ما توانسته با اين حصر اقتصادي و .. از پس اين موضوع برآيد.

اميدواريم خداوند كساني كه بواسطه اين بيماري جان خود را از دست داده‌اند آنها را مورد لطف و رحمت خودش قرار بدهد و كساني كه مريض هستند را شفا و خدمت گزاران در اين زمينه مانند دكتران و پرستاران را حفظ بفرمايد.

اين شرايط بخش‌هایی را تحت تاثير خودش قرار داده است؛ مثل مراكز تحصيلي اعم از دانشگاه‌ها و مدارس و حوزه‌هاي علميه. در مركز آموزش‌هاي غيرحضوري، از آنجا که روش آموزش، غیرحضوری بود تدریس‌ها مطابق معمول و بر اساس تقویم تحصیلی پیش رفت، و حتي مدارس حضوري خواهران نيز از تولیدات اين مركز براي ادامه تحصيل استفاده كرده‌اند.

در شرایط فعلی، هرگونه تغييري که ایجاد شد به اطلاع طلاب گرامي رسانده شده است. از مهمترين تغييراتي كه انجام شد تغيير شيوه امتحان شفاهي بود كه هر ترم، بخشي به‌صورت برخط و بخشي به‌صورت حضور در مدارس انجام مي‌شد؛ اما امسال به دليل شرايط موجود امكان برگزاري امتحان در مدارس حضوري وجود نداشت و آن را بصورت كتبي و تستي انجام داديم. ضمن اينكه تمامي شرايط بررسي شد كه به چه نحوي بتوانيم از میان پيشنهادها، با توجه به امكاناتي كه داريم بهترين روش را انتخاب كنيم.

در اين شيوه آزمون شفاهي، تعداد طلابي كه شركت نمودند بسيار بيشتر از شيوه‌هايي است كه در ترم‌هاي قبل شركت مي‌كردند وحدس زده شد چون اين شيوه تغيير داده شده و طلبه‌ها ديگر نياز به رفت و آمد و هماهنگي با مدارس حضوري را نداشتند، اين زمينه را فراهم كرده كه تعداد بيشتري در اين امتحانات  شركت نمايند. البته در صورتي كه شرايط  به حالت قبلي برگردد اين شيوه پايدار نخواهد بود.

يكي از مواردي كه در انجام امور تحصيلی طلبه‌ها در غير حضوري لازم است اين است كه اگر طلاب امكانات و اينترنت پايدار داشته باشند  به راحتي و بدون هيچ جابجايي، درمنزل بتوانند تحصيل خود را انجام بدهند.

قرار بر اين است كه طلابي كه وارد غيرحضوري مي‌شوند اين امكانات را داشته باشند؛ چراکه در صورت داشتن امكانات لازم، نيازي به جابجايي و خروج از منزل را ندارند؛ مگر در سه مورد: امتحانات شفاهي، امتحانات پاياني، و دروس كارگاهي.

امتحانات شفاهي براي جلوگيري از رفت و آمد و تعطيلي مدارس حضوري و عدم تجمع به شكل برخط انجام شد.

امتحانات پاياني به‌خاطر تعداد امتحانات، نيازمند رفت و آمد بيشتري است و به مدارس حضوري نيز براي برگزاري امتحانات برنامه‌هاي خاصي داده شده كه اساسا مثل قبل امكان هماهنگي با طلبه‌هاي غير حضوري را ندارند. مانند اينكه زمان برگزاري امتحانات را وسعت داده‌اند و يا اينكه برنامه‌ها به‌گونه‌اي باشد كه موجب تجمع نشود و مواردي از اين قبيل.

بنابراين با اين شرايط امكان تطبيق برنامه‌ها با تك تك مدارس كل كشور وجود ندارد.و ما با محدوديت‌هاي جدي بسيار زيادي مواجه هستيم و نمي‌توانيم از مدارس حضوري استفاده نماييم.

لذا در جلسه‌اي كه معاونين مركز مديريت نيز حضور داشتند تصميم گرفته شد كه اولا طلاب غير حضوري امتحانات متمركز نخواهند داشت بلكه تمامي امتحانات مستقل و مختص غيرحضوري خواهد بود. و دوم اينكه امتحاناتي كه قبلا متمركز برگزار مي‌شد همه تستي برگزار خواهد شد. بنابراين امسال هيچ امتحاني به صورت تشريحي ـ تستي نخواهد بود.

تذكر: قرار ما با طلاب غيرحضوري اين است كه امكانات سخت افزاري را بايد داشته باشند. لذا دلايلي همچون بسته بودن كافي نت يا در مسافرت بودن اقوامي كه از لوازم آنها استفاده مي‌شده قابل كنترل ما نيستند و خارج از خط فرمان ما هستند.

پس امتحانات غير حضوري به همان صورت مياني يا شفاهي برگزار خواهد شد و مركز آموزش‌هاي غير حضوري امتحانات را در مدارس حضوري برگزار نخواهد كرد. همچنين سوالات از طريق سامانه خواهد بود و چاپ برگه و .. مانند ترم‌هاي قبل نيست.

نكته بعدي اينكه؛ امتحانات شفاهي به خوبي برگزار شد. در فرصتي كه براي آزمون لحاظ شده بود ،مساعدت شد و زمان ببيشتري داده شد. تعداد كمي از طلاب با قطعي اينترنت روبرو شدند و مداركي را نيز ارسال كردند. از مجموع شركت كننده ها تنها 9 نفر با اين مشكل روبرو بودند و تدبيري انديشيده شده كه بتوانند در فرصتي امتحانشان را به صورت برخط بدهند.

طلابي كه اذعان دارند سيستمشان خراب است يا كافي نت بسته است، اينها در اختيار ما نيست و پشتيباني‌هايي كه قرار است داشته باشيم مربوط به سيستم خود طلبه است.

اميدواريم طلاب در امتحان پاياني نيز بتوانند امتحانشان را با همين سبك و سياق ارائه بكنند. با اين روش، پاسخگويي و تصحيح امتحانات نيز سريع خواهد شد.

تكثر رفتار در برگزاري امتحانات شفاهي، مانند شيوه‌هاي برخط، حضور در مدرسه، رفتن در محضر استاد و امتحان تلفني و ... اولا ارزش امتحان را پايين مي آورد و ثانيا امكان مديريت آن براي ما وجود ندارد. لذا ما فقط به يك نحو مي‌توانسيتيم امتحان را برگزار كنيم؛ به صورت برخط يا به صورت حضوري. شیوه حضوري امكان پذير نبود و فقط راهكار برخط وجود داشته است و با توجه به اينكه تعداد قابل توجهي از طلاب به دلايل مختلف امكان حضور در برخط را نداشتند و همچنين اين امكان وجود نداشت كه امتحان شفاهي از برخي به صورت برخط و برخي ديگر كتبي گرفته شود، لهذا با عرض معذرت و تشكر از همه طلاب شركت كننده در اين شيوه، بخاطر انجام پيش بيني‌هاي لازم جهت فراهم كردن امكانات شفاهي برخط، امتحانات پاياني را نيز به همين صورت برگزار مي‌كنيم كه به همين شكل آمادگي لازم را خواهيد داشت.

نكات قابل توجه طلاب:

- درصورتي كه در بين امتحان با قطعي اينترنت مواجه شديد در گروه فني و امتحانات پيام بگذاريد تا فورا اصلاح گردد.

- در جلسه بعدي توجيهي درباره نحوه و چگونگي برگزاري امتحان صحبت خواهد شد.

- برنامه زمان‌بندي امتحانات را همان ابتداي ترم اطلاع رساني كرديم تا طلاب محترم از همان ابتدا آگاهي از زمان امتحان داشته باشند و بر همان اساس انتخاب واحد نمايند.

- موضوع انتخاب محل آزموني كه اول ترم انجام داديد كاركرد خودش را از دست داده است؛ [لذا طلابی که حوزه امتحانی را مشخص نکرده‌اند نگرانی نداشته باشند. در این زمینه همکاران مرکز، اقدام مقتضی را انجام خواهند داد].

- برنامه امتحانات تغير پيدا كرده و در طول روز از ساعت‌هاي مختلفي براي برگزاري امتحانات استفاده مي كنيم.

- دو هفته برگزاري امتحانات را مي‌توانيم توسعه بدهيم تا امتحانات تداخلي را از اين وضعيت خارج كنيم. لذا همكاران تلاش مي‌كنند كه كمترين انطباق دروس را داشته باشيم.

- مسئله‌اي كه ايجاب مي‌كرد ساعت‌هاي امتحانات را تغير بدهيم اين است كه حجم اينترنت و ترافيك سامانه را كم كنيم تا طلاب راحت‌تر بتوانند براي امتحانات به سامانه ورود پيدا كنند.

- برنامه امتحانات تغيير كرده و هنوز نهايي و قطعي نشده و در فرصت مناسب اعلام خواهد شد. از گذاشتن پيغام در گروه‌ها در اين باره پرهيز نماييد.

- زمان شروع امتحانات همان زماني است كه در تقويم تحصيلي بيان شده بود و انتهاي آن ممكن است با تغيراتي روبرو شود و ساعت و روز نيز ممكن است تغيير داشته باشد. بنابراين برنامه‌هاي خود را با انجام پيش‌بيني‌هاي لازم در اين زمان تطبيق دهيد.

- راجع به تصحيح و محتواي سوالات امتحانات، امكان تجديد نظر وجود دارد؛ ولي توجه داشته باشيد كه تصحيح سوالات مطابق كليد و به صورت سيستمي است و امكان خطا در آن وجود ندارد. بنابر اين اعتراض به تصحيح، معنا ندارد. اما اشكال به سوالات را فورا بعد از امتحان در گروه امتحانات مطرح نماييد تا بررسي گردد و در صورت صحت وجود اشكال، تدابير لازم در تصحيح اتخاذ گردد.

- پاسخگويي به اسكورم‌ها جهت كسب مجوز، همانند قبل به قوت خود باقي است.

- چاپ كارت امتحاني لازم نيست.

- شرايط را براي برگزاري امتحان در فضاي آرام پيش بيني نماييد تا بتوانيد به بهترين وجه در امتحان شركت نماييد.

- بحث امتحان دروس داراي امتحان عملي، در جلسه بعدي توجيهي در هفته آينده مطرح و توضيحات لازم ارائه خواهد شد.

- امتحانات تستي قبلا 60 سوال داشت اما امتحانات پاياني مجازي اين ترم احتمالا 40 سوال خواهد بود تا طلبه بتواند با كم شدن سوالات با آرامش بيشتر و با خستگي كمتري در آزمون‌ها شركت نمايد و توانمندي‌هاي طلاب در آن زمينه سنجيده شده است.

پاسخ به سوالات:

رياست محترم در پايان صحبت‌هاي خود در پاسخ به پيام يكي از طلاب درباره پاسخگويي به اسكورم‌ها بدون همكاري و استفاده از نظر ديگران كه باعث سخت شدن درس خواندن براي خانم‌ها با وجود خانه داري و بچه داري و ... مي‌شود توضيح دادند:

دروس و برنامه‌هايي كه طرح ريزي مي‌گردد در صورتي كه با انگيزه ايجاد زحمت براي طلاب باشد، كار عبثي خواهد بود و انسان عاقل كار عبث و بيهوده انجام نمي‌دهد. اين كارها انجام شده تا شما بتوانيد بهتر درس بخوانيد. درصورتي كه فكر مي‌كنيد غير حضوري يعني اينكه قرار نيست درس بخوانيم، سركلاس برويم يا قرار نيست درس خواندن و امتحان و ... خيلي جدي باشد این تفكر درستي نيست.

جلسات اسكورم‌ها تمريني براي شماست و قرار نيست وقتي مدرسه حضوري نمي‌رويم يعني درس نخوانيم يا هرجور كه  ما مي‌خواهيم بشود. يا اينكه بگوييم براي اينكه شما از حوزه فراري نشويد، درسي نگذاريم يا امتحاني برگزار نكنيم!! آيا با اين شرايط مبلغ يا مفسر مي‌شويم؟ در احوالات مرحوم آیت الله بهجت (ره) آمده است كه ايشان طوري درس را مي‌خواندند كه فرداي آن روز بتوانند درس بدهند. لازم است فكر كنيم که چرا بايد آزرده خاطر شويم! اگر قرار باشد اسكورم‌ها را شخص ديگري پاسخ دهد يا درس را گوش نكنيم يا نیمی از كتاب خوانده شود آيا به اين شكل ما علامه دهر خواهيم شد؟ آيا مي‌توانيم بگوييم طلبگي خوانده‌ايم؟ چطوري مي‌شود بگوييم اين سوالات يا مرور كردن‌ها باعث رشد علمي نيست؟! بله فرزند داري و خانه داري و .. را بايد مدیریت کرد ولی اين بدین معنا نيست كه درس نخوانيم يا ضعيف بخوانيم.

در پايان جلسه، به برخی دیگر از سؤالات طلاب محترم پاسخ داده شد.

*جهت مشاهده جلسه ضبط شده، به صفحه خانگی سامانه آموزش مجازی، دروس من >> امور عمومي >> جلسات توجيهی مركز آموزش‌های غيرحضوری مراجعه فرماييد.