سرکار خانم غروی نائینی، رئیس مرکز آموزشهای غیرحضوری حوزههای علمیه خواهران، در آیین آغاز سال تحصیلی جدید که با حضور حجتالاسلام والمسلمین فاضل مدیر و خانم افشار معاون آموزش حوزههای علمیه خواهران، در این مرکز برگزار شد، ضمن ارائه گزاشی از فعالیتهای مرکز آموزشهای غیرحضوری، اظهار کرد: در نیمسال جاری، ۲۴۱۸ طلبه جاری در سطوح دو و سه (رشتههای فقه و اصول، تاریخ اسلام و تفسیر علوم قرآن) در این مرکز مشغول به تحصیل هستند و علاوه بر این، مرکز آموزشهای غیرحضوری میزبان جمع کثیری از طلاب حضوری مدارس سراسر کشور بوده است؛ بهطوری که ۳۲۶۷ نفر از طلاب، شامل ۹۰۱ نفر به صورت نیمسال کامل و ۲۳۶۶ نفر دیگر از طلاب خواهر به صورت تکدرس، میهمان این مرکز شدهاند. همچنین در سال جدید 332 طلبه جدیدالورود سطح سه به این مرکز افزوده شدهاند.
وی همچنین افزود: در طول سال تحصیلی، بیش از ۹۵۰۰ کلاس درس (برخط، برونخط و رفع اشکال) برای این طلاب خواهر محصل در مرکز آموزشهای غیرحضوری حوزههای علمیه خواهران ارائه میشود.
خانم غروی نائینی با اشاره به روند پژوهشی این مرکز، گفت: در بخش پژوهش، آمار قابل توجهی به ثبت رسیده است؛ به طوری که در سال گذشته ۱۰۷ پایاننامه دفاع شد و در شش ماهه اول سال جاری (تا پایان شهریور)، علیرغم تعطیلات، ۷۷ مورد دفاع پایاننامه با موفقیت به اتمام رسیده است.
وی در ادامه تأکید کرد: کلیه امور پژوهشی توسط کارگروههای تخصصی متشکل از بهترین اساتید حوزه انجام میپذیرد و با اشاره به برگزاری برنامههای متنوع فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، بصیرتی و قرآنی، از طلاب درخواست کرد که حضور جدی در این فعالیتها داشته باشند. همچنین، این مرکز فرصت استفاده از مشاورهی دینی توسط یکی از مشاوران برجسته کشوری را برای طلاب غیرحضوری و میهمان فراهم نموده که فعالیت آن با رضایتمندی بالای طلاب همراه بوده است.
رئیس مرکز آموزشهای غیرحضوری حوزههای علمیه خواهران گفت: خدمترسانی امور آموزشی به ۵۶۸۵ طلبه جاری و میهمان و با هدف صرفهجویی در نیروی انسانی، بهصورت سیستمی صورت میگیرد که این رویکرد، ارائه خدمات را تسریع و با کمترین میزان خطای انسانی تضمین کرده است؛ به طوری که درصد خطای فرآیندهایی مانند اعتراضات امتحانی با وجود سیستمی شدن در مدیریت هزاران آزمون «نزدیک به صفر» گزارش شده است.
وی انتخاب تحصیل به شیوه غیرحضوری توسط طلاب را متناسب با شرایط شخصی (خانوادگی، اشتغال، بُعد مسافت یا مشکلات جسمی) آنها دانست و متذکر شد: اگرچه در آموزشهای غیرحضوری ارتباط فیزیکی مانند مدارس حضوری وجود ندارد اما مهمترین امتیاز این شیوه تحصیل «امکان مدیریت زمان» برای طلاب است که برخلاف مدارس حضوری، برنامه درسی و حضور و غیاب آنها بر اساس ساعات معین و اجباری از پیش تعیین شده نیست.
خانم غروی در ادامه جزئیات بیشتری از اقتضائات تحصیل غیرحضوری را مطرح و دو نکته کلیدی «مدیریت زمان» و «پرهیز از بیبرنامگی» را برای موفقیت طلاب در این شیوه تحصیلی ضروری دانست. وی افزود: مدیریت زمان در راستای تحصیل غیرحضوری وظیفه خود طلبه است و از آنجا که غالب دروس بهصورت برونخط (آفلاین) و از طریق فایلهای تدریس و جزوات ارائه میشوند، طلاب باید از همان ابتدای نیمسال برنامهریزی دقیقی داشته باشند تا استفاده از کلاسها به پایان نیمسال موکول نشود و فرصت درسی آنها هدر نرود. همچنین تحصیل به شیوه غیرحضوری نباید موجب بیبرنامگی طلاب شود؛ بنابراین حضور فعال در کلاسهای برخط و برونخط و انجام بهموقع برنامههای آموزشی، پژوهشی و تربیتی، ضروری است.
وی همچنین ادامه داد: برخلاف تحصیل حضوری که ارتباط از طریق حضور فیزیکی در مدرسه و تابلوی اعلانات برقرار است، در آموزش غیرحضوری، «پایگاه اطلاعرسانی مرکز» بهعنوان مسیر اصلی ارتباط و مرجع کسب اطلاعات (آییننامهها، ضوابط، اطلاعیهها، تقویم تحصیلی و پژوهشی و برنامههای فرهنگی) تعیین شده است که مراجعه «روزانه» به این پایگاه برای مطلع شدن از اخبار و جلوگیری از غفلت، امری ضروری خواهد بود.
رئیس مرکز آموزشهای غیرحضوری حوزههای علمیه خواهران با اشاره به اهمیت مراجعه به «پایگاه اطلاعرسانی مرکز» افزود: طلاب غیرحضوری باید در زمان معین، یکی از مدارس سراسر کشور را بهعنوان «حوزه آزمون» انتخاب کنند، در غیر این صورت، از امتحانات آن نیمسال محروم خواهند شد.
وی همچنین از فعالیت کانال اطلاعرسانی مرکز در شبکه اجتماعی ایتا خبر داد و گفت: تمامی اطلاعیهها و برنامههای فرهنگی در این کانال بهسرعت در دسترس طلاب قرار میگیرد و تلاشهایی در جریان است تا در آینده نزدیک، تمامی امور مرتبط با طلاب در یک فضای مجازی متمرکز قرار گیرد تا دسترسی به سامانهها و بخشهای مختلف تسهیل شود.
خانم غروی بر اهمیت حضور فعال در «جلسات توجیهی» مرکز آموزشهای غیرحضوری تأکید کرد تا طلاب بتوانند در تماسهای مکرر، پاسخ سؤالات خود را مستقیماً دریافت کنند و به طلاب توصیه کرد که با توجه به اقتضای آموزش مجازی، ارتباطات و پرسشهای خود را مدیریت کرده و تا حد امکان از طریق «فضای کوثرنت» (پرسش و پاسخ برونخط با پاسخدهی ۲۴ ساعته) و «جلسات برخط پرسش و پاسخ روزانه» اقدام کنند.
رئیس مرکز آموزشهای غیرحضوری حوزههای علمیه خواهران، ضمن رد این تصور که طلاب غیرحضوری از شرکت در برنامههای فرهنگی معاف هستند، «حضور پررنگ» در برنامههای مستمر فرهنگی، تربیتی، بینشی، قرآنی و مشاورهای را یک «اقتضای جدی» آموزش غیرحضوری دانست و اظهار کرد: که طلاب با توجه به اهمیت این برنامهها در مواجهه با «شبیخون فرهنگی»، برای حضور فعال در جلسات که اغلب در فرصت مناسب بعدازظهر و با حضور اساتید برجسته تدارک دیده شده، برنامهریزی کنند که یکی از مهمترین مزیت این برنامهها، امکان حضور طلبه «به همراه اعضای خانواده» است.
وی در پایان به برنامههای قرآنی (حفظ، انس با قرآن، روخوانی، تبیین) ویژه طلاب اشاره کرد و گفت: جمعا ۱۸۷۵ طلبه خواهر مخاطب این برنامههای قرآنی بودهاند. همچنین در زمینه تربیت مربی تخصصی تبیین معارف مهدوی، دوره اول با ۳۰ طلبه برگزار شد که این تعداد از میان ۱۴۰۰ داوطلب حضور در دوره گزینش شدند. دوره اول تربیت مربی تخصصی مهارت های پاسخگویی و بیان احکام پرکاربرد بانوان نیز با حضور ۳۰ طلبه گزینش شده از میان ۲۰۰۰ داوطلب برگزار شد؛ که امیدواریم با استمرار این دورههای تخصصی در خدمت سایر داوطلبان و علاقهمندان نیز باشیم.