معرفی مرکز آموزش مجازی

شناسه نوشته : 8250

1392/07/04

تعداد بازدید : 38894

معرفی مرکز آموزش مجازی
معرفی حوزه علمیه مجازی آموزش الكترونيكي همچنان كه از نامش برمي‌آيد شامل همه آموزش‌هايي است كه با استفاده از ابزارهاي الكترونيكي اعم از صوتي، تصويري، رايانه‌اي، شبكه‌اي و غيره انجام مي‌شود....
بسم الله الرحمن الرحيم

تحصیلات دینی  بانوان در ایران اسلامی ، تا پیش از دهه چهل قرن سیزدهم شمسی به صورت فردی تنها به برخی از بانوان - که غالباً از وابستگان علمای بزرگ اسلامی بودند- اختصاص داشت ، پس از سال 1341 نهضت حضرت امام خمینی - رضوان الله تعالی علیه - حرکت ارزشمند تحصیل دینی بانوان در برخی از شهرهای کشور با عنوان مکتب  مانند: مکتب توحید و مکتب علی علیه السلام در قم و مکتب نرجس - سلام الله علیها - در مشهد مقدس  و... شروع شد.
 پس از انقلاب شکوهمند اسلامی با  توجه به استقبال چشمگیر بانوان از تحصیلات  حوزوی، در سال 1363 به دستور حضرت امام(ره)  جامعه الزهرا  سلام الله علیها در شهر مقدس قم تأسیس شد و از آن زمان برنامه آموزشی و تربیتی بانوان شکل دیگری به خود گرفت و به سوی تکامل و پیشرفت گام نهاد.
در سال 1375 -حدود یکسال پس از سفر پر خیر و برکت مقام معظم رهبری مدّ ظله العالی به شهر مقدس قم و ارائه رهنمودهای سازنده به مسئولان حوزه در جهت ساماندهی و توسعه همه جانبه حوزه های علمیه - شورای عالی حوزه علمیه قم، طی مصوبه ای «مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران» را به منظور ساماندهی و حمایت و پشتیبانی از مدارس علمیه خواهران کشور تأسیس کرد.
 با گسترش روزافزون روشهای آموزشی و پيشرفت‌های شگرف در حوزه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات، مرکز آموزش های غیرحضوری حوزه‌ های علمیه‌ خواهران (طبق مصوبه 422 مورخ 1382/9/8 شورای عالی حوزه علمیه قم) به منظور پاسخ گویی مناسب به نیاز های علمی آموزشی بانوان طلبه و کادر علمی ادرای حوزه های علمیه خواهران فعالیت خود را به صورت مطالعات اولیه و راه اندازی خط تولید محتوا آغاز نمود.
 در سال 1385 سامانه ارتباطي محتواي مجازي به بهره‌برداري رسيد و در سال 1388 با پذيرش83 نفر در سطح سه (کارشناسي ارشد) در دو گرايش فقه و اصول و تفسير و علوم قرآني، آموزش‌هاي غيرحضوري در حوزه‌هاي علميه خواهران به‌طور رسمي آغازگردید.
در حال حاضر با افزایش گرایش تاریخ ، نزدیک به 3400 طلبه در مرکز آموزش غیر حضوری حوزه های علمیه خواهران مشغول به تحصيل هستند كه از اين تعداد،  بیش از 1400 طلبه در مقطع سطح دو  و  نزدیک به 2000 طلبه هم در مقطع سطح سه در گرایش های فقه و اصول، تفسیر علوم قرآن و تاریخ اسلام می باشند.

اهداف کلان این مرکز عبارتند از:
  • پاسخگويی به نيازهای روز افزون حوزه های علمیه خواهران از طريق افزايش ظرفيت پذيرش در مقاطع و گرايش‌های مختلف.
  • استفاده از اساتيد مجرب بدون توجه به محدوديتهای زمانی و مکانی.
  • ايجاد فرصت گسترده آموزش برای اقشار مختلف و ارائه آموزش به متقاضيانی که به دلايل مختلف نمی‌توانند از نظام آموزشی متداول (‌حضوری‌) بهره‌مند شوند.
  • ارتقاء و بهبود کيفی آموزش در حوزه های علمیه از طريق بکارگيری فناوری‌های نوين آموزشی به منظور تربيت طلابی که بتوانند در جهت گسترش اسلام ناب محمدی (ص)، مبتنی بر آموزه‌های اصیل اسلامی کوشا و موثر باشند.
     
مرکز آموزش های غیر حضوری دارای سه معاونت می باشد:
1- معاونت آموزشی و پژوهشی
2- معاونت تولید و فناوری آموزشی
3- معاونت فرهنگی و تربیتی

آشنايي با نظام آموزشي حوزه‌هاي علميه خواهران
نظام آموزشي حوزه‌هاي علميه خواهران در چهار مقطع تحصيلي طراحي شده است:
مقطع اول: سطح دو (كارشناسي)؛
مقطع دوم: سطح سه (كارشناسي ارشد)؛
مقطع سوم: سطح چهار آموزشي ـ پژوهشي (دكتري)؛
مقطع چهارم: دوره فوق تخصص ـ اجتهاد.

مقطع اول: سطح دو(كارشناسي)
اين مقطع براي دو گروه از داوطلبان، با توجه به سطح علمي آنها، با برنامه تحصيلي مستقل، طراحي و در دو قالب تمام‌وقت و پاره‌وقت اجرا مي‌شود:
الف:برنامه تحصيلي ويژه داوطلباني که با مدرک سوم راهنمايي وارد حوزه مي‌شوند. اين برنامه حداقل در هفت سال اجرا مي‌شود.
ب: برنامه تحصيلي ويژه داوطلباني که با مدرک ديپلم و بالاتر وارد حوزه مي‌شوند. اين برنامه حداقل در پنج سال اجرا مي‌شود. به دانش‌آموختگان اين مقطع پس از موفقيت در مراحل علمي، اخلاقي و مهارتي مدرک سطح دو اعطا مي‌شود.
در اين مقطع، امكان تحصيل به صورت حضوري و نيمه حضوري وجود دارد تحصیل به صورت نیمه حضوری مشروط به گذراندن 76 واحد درسی به صورت حضوری می باشد.

مقطع دوم: سطح سه (كارشناسي ارشد)
در اين مقطع طلاب  دروس حوزوي را در رشته‌ها و  گرايش‌هاي مختلف  بصورت تخصصی فرا مي‌گيرند. در حال حاضر 12 رشته در 50 واحد آموزشي در سراسر کشور اجرا مي‌شود. به دانش‌آموختگان اين مقطع مدرک علمي سطح سه (کارشناسي ارشد) اعطا مي‌شود.
شيوه هاي تحصيل در اين مقطع به صورت حضوري، نيمه‌حضوري و غيرحضوري ارائه و اجرا مي‌شود.
 بر اساس مجوز های موجود تحصیل به صورت غیر حضوری تنها در سه گرایش فقه واصول،تفسیر وعلوم قرآن وتاریخ در حال اجرا می باشد.

مقطع سوم: سطح چهار آموزشي ـ پژوهشي(دكترا)
دراين مقطع خواهران طلبه به عرصه تخصصی آموزش ، پژوهش علوم اسلامي ، ارائه نظريه علمي و توليد علم می شوند. اولين دوره سطح چهار آموزشي ـ پژوهشي در سه استان قم، تهران و اصفهان از سال تحصيلي 94-93 اجرا شده است.(اجرا به صورت حضوری)

مقطع چهارم: دوره فوق تخصص ـ اجتهاد
اين مقطع تحصيلي در صدد تربيت خواهران طلبه مستعد و توانمند در سطح اجتهاد متجزّي و مطلق است که در سال‌هاي آينده اجرائي خواهد شد. (اجرا به صورت حضوری)

مرکز آموزش مجازی حوزه های علمیه خواهران در حال حاضر از بیش از 160 واحد آموزشی در سطح کشور در مقاطع حوزوی سطح دو و سطح سه (گرایش های فقه و اصول، تفسیر علوم قرآن و تاریخ اسلام) اقدام به پذیرش طلبه می نماید.

متقاضيان تحصيل در مرکز آموزش مجازی حوزه های علمیه خواهران، مطابق با استانداردهای آموزشي و آیین نامه های پذیرش نیمه حضوری و غیر حضوری، در مقاطع سطح دو و سطح سه حوزوي پذيرش شده و پس از فراگيري و اتمام این دوره‌ها، مدرك حوزوی رسمي از حوزه های علمیه خواهران دریافت می نمایند و می تواند در سطوح بالاتر به ادامه تحصیل بپردازند.
برای دریافت اطلاعات بیشتر و شرایط و آیین نامه های پذیرش می توانید به سایت پذیرش حوزه های علمیه خواهران (http://paziresh.whc.ir) مراجعه نمایید.

دستاوردهای مرکز آموزش غیرحضوری :
  1. توليد محتواي مجازي دروس مختلف براي دو مقطع سطح دو و سه ؛ تاکنون بيش از 6000 جلسه مجازي درسي با استفاده از تکنولوژي آموزشي با فرمت‌هايHTML ، FLASH، Power point در قالب استاندارد  Scorm توليد شده است؛
  2. تدوين آيين‌نامه‌ها و شيوه‌نامه‌هاي آموزش غيرحضوري؛
  3. اجراي سه رشته تحصيلي فقه و اصول، تفسير و علوم قرآني و تاريخ اسلام در سطح سه  به صورت مجازي و مکاتبه‌اي براي 2000 طلبه؛
  4. ارائه دروس غيرحضوري سطح دو براي 1000 طلبه؛
  5. برگزاري کلاس‌هاي رفع اشکال در طول نيمسال براي طلاب سطح دو و سطح سه؛
  6. تعامل با بيش از 160 واحد آموزشي جهت هماهنگي و رسيدگي به امورآموزشي طلاب غيرحضوري؛
  7. ضبط، اصلاح و تدوين بيش از 6000 جلسه درسي با زمان تقريبي 180،000 دقيقه؛
  8. ايجاد وب‌گاه با محتواي آموزشي ـ فرهنگي براي پاسخگويي مناسب به نيازهاي فرهنگي طلاب؛
     
امکانات سیستم مدیریت محتوای آموزشی :
  • مدیریت محتوا CMS
  • مدیریت کاربران، گروه ها و نقش های آموزشی، مدیریت دروس
  • استفاده از محتوای الکترونیکی مبتنی بر  استاندارد SCORM
  • امکان ارزیابی پیشرفت تحصیلی به صورت درسی و ...
  • برگزاری کلاس های درسی و رفع اشکال به صورت بر خط (Online)
  • قابلیت ضبط و دانلود جلسات
  • امکان حضور و غیاب در کلاس ها
  • برگزاری آزمون های آنلاین و مدیریت بانک سئوالات آزمون
  • امکان مشاهده دروس بدون نیاز به اینترنت (آفلاین)
  • مکان مباحثه علمی و اشتراک گذاری مطالب توسط دانش پژوهشان
  • اطلاع رسانی از طریق پیامک و ایمیل    
     
تولید الکترونیکی محتوای دروس در قالب های متنوع
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
امکانات و قابلیت ها:
  • تولید دروس در قالب های متنوع و  رنگ بندی، متناسب با موضوع دروس
  • استفاده از رسانه ها و ابزار های متنوع مانند صوت، فیلم و نمودار و ...  در کنار متن دروس با استفاده از نرم افزار های PowerPoint، Flash و ...
  • وجود آزمون در انتهای هر درس برای ارزیابی طلبه
  • غنی سازی محتوایی و اعمال فناوری آموزشی از قبیل هدف گذاری، تمارین، پژوهش های درسی، منابع برای تحقیق و پژوهش و ....

عضویت در خبرنامه